80/20 Regel oftewel Paretoprincipe

Zelf leef ik al een tijdje via de 80-20 regel.
Misschien heb je er al eens van gehoord ?

Het is géén dieet, het houdt eigenlijk in dat je 80 % van je tijd verantwoord bezig bent, in de overige 20% kun je prima af en toe zondigen. Het grootste deel van je tijd eet je gezond oftewel groente, fruit, volkoren producten, zuivel, vlees, vis, noten en zaden.
Maar heb je eens trekje in een stukje chocolade of chips of bijv. een patatje?! Dan bevindt dit zich in de overige 20%. Hier kun je dan ook gemakkelijk zonder schuldgevoelens aan toegeven.

Waarom zou je kunnen denken ?
Pest je jezelf dan niet teveel door toch dat stukje chocolade te nemen ?
Nee, op deze manier is het namelijk veel langer vol te houden om verantwoord en gezond bezig te zijn. Langer dan als jij jezelf alles ontzegt en 100% gezond bezig wilt zijn. Want 100% van je tijd gezond doen is op den duur niet te doen, je krijgt steeds meer behoefte naar dat stukje chocolade of die chipjes of dat ene patatje pindasaus 🙂 En dat gaat uiteindelijk zoveel van je vragen dat je zwicht.
De kans is dan groter dat het niet blijft bij dat ene stukje of dat ene patatje. Maar dat het en en wordt… en ja als het gisteren kon, kan het nu ook wel want ja je hebt het nu toch al verpest…
Uiteindelijk door jezelf af en toe iets lekkers te gunnen volgens de 80/20 regel eet je uiteindelijk langer gezond.

Maar hoe dan ?

Eigenlijk is er géén vaste regel hoe je de 80/20 regel hanteert.
– Sommige kiezen er bijvoorbeeld voor om 6 dagen strikt te zijn en de 7e dag een beter bekende ‘cheatday’ te hebben. Waarop zij alles eten wat zij maar willen.
– Anderen gebruiken de 80/20 regel d.m.v. thuis zoveel mogelijk gezond te eten en de gebruiken de 20% bv. buitenshuis, uiteten/ stukje taart bij verjaardagen, dat wijntje tijdens het kletsen bij vriendinnen.
– En weer anderen gebruiken de 80/20 regel om elke dag iets lekkers kleins te kunnen eten.

Maar je hoeft niet 1 van bovenstaande 3 te kiezen. Je kunt ook kijken naar hoe ziet mijn agenda eruit ? Heb ik veel verjaardagen/etentjes etc deze week? Zo ja, dan hou je hier de rest van de week rekening mee.

Ik zelf ben meer van het doordeweeks zoveel mogelijk gezond en in het weekend wat ‘losser’. Al moet ik bekennen dat ook mijn weekenden steeds gezonder worden en het losser zit hem dan meer in wat luxer. Heerlijk bakje kwark met veel fruit, nootjes, muesli. Bruine afbakbroodjes als brunch, of toch uiteten je kent het wel. Net wat meer tijd om heerlijk te genieten van eten. En ja 1 x in de maand is er toch wel minimaal een week dat er elke dag wel een stukje chocolade gezondigd wordt ( uiteraard zo puur mogelijk 😉 )

Zo zie je maar, ook ik hou mij niet vast aan 1 methode hoe je de regel interpreteert. Let er alleen wel op dat het geen 50/50 wordt 🙂

Sinds ik deze regel hanteer, merk ik dat ik veel minder bezig ben met de ‘slechte’ dingen die ik niet zou ‘mogen’.Ik mag ze namelijk gewoon !
Af en toe en met mate. Onbewust geniet ik er dan ook meer van en zonder schuldgevoel. Want erna ga ik gewoon weer verder met ‘gezond’ doen 🙂

Ken jij dit principe al ? Zo ja, leef jij hiernaar ?
Of misschien heb ik je wel nieuwsgierig gemaakt en wil je meer weten?
Mail me!

Liefs,

Geef een reactie