Bedtijd ! 😉

Vandaag iets over een zwaar onderschat onderwerp ; Slaap ofwel Rust!

Genoeg energie hebben overdag kunnen we niet alleen halen uit voeding maar voldoende rust nemen hoort hier ook bij.

Wat is nu voldoende ?
Dat is voor een ieder anders. De één redt het met 6 uur slaap een ander heeft 9 uur nodig. Gemiddelde geven aan dat volwassene 7-9 uur slaap nodig hebben.

Het is uiteraard afhankelijk van wat je zoal aan activiteiten doet op een dag.
Tegenwoordig zijn we zo druk met van alles en nog wat overdag, dat we ’s avonds ook vaak nog van alles willen voor ons zelf; sporten, het huishouden, leren, tv kijken of misschien wel die leuke serie op netflix kijken. Vervolgens gaan we ‘te’ laat naar bed en staan we de volgende dag al moe op. En dit herhaalt zich dag na dag.
Herkenbaar ?

Bij mij wel!
Het gaat zo dan ook een paar dagen wel oké (denk ik) maar halverwege de week begint het op te breken hè steeds moeier. Maarja die serie op netflixx is zo leuk. Ach nog 1 aflevering dan.. ahh eigenlijk is het nu zo spannend nog eentje dan. En ja hoor daar heb je mijn grote haat-liefde vriend; De Klok, weer die zegt dat het al veelste laat is en over een paar uur de wekker weer gaat.
En dus raad je het al.. de volgende dag nog moeier. En zoals ik al welis verteld heb.. hoe moeier ik ben, hoe lastiger ik gezond eten vol kan houden en hoe sneller ik naar ongezond makkelijk voedsel graai (snelle suikers!). Want ja fruit schillen en snijden.. of een koekje openmaken 🤔🤔

En dus is mijn volgende stap, op tijd naar bed!
Meest is dat voor mij uiterlijk 23u naar bed. In het begin moet ik mijzelf even pushen want ook al voel ik me niet moe genoeg, toch naar bed!
Telefoon weg en niet meer kijken.. liggen, ogen dicht en ontspan. Vooral zo min mogelijk op de klok kijken, want ja dan ga ik weer denken ik ben niet moe of nog zoveel uur en dan gaat de wekker. Soms duurt het een half uur voordat ik slaap de andere keer slaap ik zo.
Ik merk dan dat ik steeds uitgeruster wakker word, meer aankan en minder behoefte heb naar snelle suikers. Maar ook merk ik na dit een paar dagen te doen, dat mijn lichaam al voor 23 uur zelf aangeeft dat het bedtijd was. De kunst is dan wel daar aan toe geven! Blijf niet zitten maar ga slapen 😉

Ennn.. soms ben ik al voor de wekker wakker en belangrijker fitter ook ! Zou ik dan toch meer een ochtendmens worden ? 😉

En jij ? Bij hoeveel slaap voel jij je fit en energiek ?

Liefs,

Geef een reactie