Januari

Het is weer januari! Een heel nieuw jaar voor de boeg. Heb je genoten in december ? Ik wel.. even alles op een laag pitje. Even genieten van het hier en nu en alles om de feestdagen heen. Het dagelijkse ritme is altijd ver te zoeken en dat is voor een controlfreak als ik,  niet altijd even gemakkelijk. Daarom even niets moeten, maar we zien wel. En dat heeft me gered 😊 

Maar nu.. nu is het januari ! Tijd voor terug in het ritme, terug in het normale reilen en zeilen. En ik ben nieuwsgierig.. Heb jij je doelen al opgeschreven voor dit jaar ? Wat staat er op jouw to do list ? Of noem jij ze liever goede voornemens ? Wat het ook is… zorg dat het haalbaar is en leuk blijft. 😉 

Wat me opvalt nu.. is dat je momenteel geen tv of radio aan kan zetten of er wordt wel weer een dieet gepromoot of een sportschool. Overal kom je afvallen tegen.. Ja in december laten we wellicht de touwtjes wat meer los dan anders maar dat hoeft niet zo te zijn dat we ons aan streng dieet hoeven te houden, waarbij we ons zelf straffen door zó veel mogelijk niet meer te eten. 

Nee, ik ben van mening dat het anders kan. Hoe ? Door een paar simpele stappen ben je zo weer back on track. Zie hieronder mijn 7 tips om mee te beginnen !

 1. Eet groente & fruit

Tijdens de koudere gezellige feestmaand ben je wellicht weer wat meer geneigd om een koekje of iets te eten en schieten fruit & groente er wat bij in. Verhoog dus weer je groente ( min. 200 gr per dag ) en fruit ( min 2 stuks) inname.

 2. Drink meer water of thee.

Verhoog je water inname naar 1,5 tot 2 liter water per dag. Soms kan je lichaam dorst verwarren met honger. Je denkt dat je honger hebt, maar eigenlijk heb je dorst. Zelf schiet dit er vaak bij mij bij in, koud water krijg ik niet altijd weg of wordt ik snel zat. Dan neem ik een grote mok groene thee 👌

3. Kwark als tussendoortje

Een tip voor mijzelf, kwark vult goed. Maar tijdens deze koudere maanden krijg ik het lastiger weg. Ik moet mezelf er echt toe zetten, eenmaal erna voel ik mijzelf beter. Wat mij helpt is alvast een bakje met 250 gr van tevoren maken. Meestal eet ik dit ’s middags (15u), met muesli en wat fruit. Dit voorkomt dat ik einde van de middag een suikerdip krijg en ga lopen snaaien voor het avondeten.

 4. Bewuste keuzes

Pak jij zo maar wat te eten omdat het makkelijk is, voor het grijpen ligt of het moet op. Heb je er echt trek in ? Door dat we het vaak druk hebben of zo gewend zijn te eten tijdens de feestmaand, eten we sneller onbewust.  En onbewust maken we dan een ongezonde keuze. We krijgen een hongergevoel en pakken wat het dichtstbij ligt of misschien wel dat pakje koekjes wat al open is en ja anders worden ze oud ! Maar.. heb je daar echt wel trek in ? Sta eerst eens stil bij wat voel ik en waar heb ik trek in ? Of is er iets anders ? Moe, verveeld, dorst ?

 5. Genoeg rust

Genoeg rust/slaap is heel belangrijk. Als we moe zijn maken we sneller ongezonde keuzes. Overdag ben je te moe om uitgebreid iets klaar te maken dus pak je sneller iets makkelijks, iets kant&klaars ( bomvol suikers) We gaan later naar bed en eten toch nog even dat chipje of nootjes. Terwijl we eigenlijk al naar bed hadden moeten gaan. Ga dus weer op tijd naar bed en pak je rust.

 6. Beweeg meer

Ja ik ga weer de sportschool in!  Maar  ik bedoel niet dat ook jij gelijk naar de sportschool moet en je daar 3x per week voluit moet gaan. Nee is dit niks voor jou, dwing jezelf hier dan ook niet toe. Beweeg meer, gewoon.. in je dagelijkse dingen. Haal eens wandelend die paar boodschappen i.p.v. met de auto. Of pak de fiets. Neem de trap i.p.v. de lift. Wandel een blokje om. Door alleen al dagelijks te bewegen zul je merken dat je je fijner gaat voelen.

 7. Geen alcohol & chips doordeweeks.

Zelf ben ik een chips freak. Al snel sluipt het er steeds meer in en met die gezellige avondjes even een sapje en ja hoor daar kwam de chips weer. Voor nu is er doordeweeks geen chips meer in huis, die ene zak komt er pas vrijdags in. En die is bedoeld voor het weekend. Dan mogen we een versnapering. Zo houden we het leuk en dus ook langer vol. 😊

Dit waren mijn 7 tips die ik start deze maand. Geen rare fratsen, geen gekke dingen. Geen zware ontzeggingen voor maanden ( die op den duur niet vol te houden zijn).  Tuurlijk!  Ook ik moet weer even wennen en toch een soort afkicken van alle snelle suikers. Maar op deze manier is dit voor mij zo gebeurt. Ook jij kunt dit ! 

Dus.. doe je mee ?? 

Ik ben benieuwd! Heb jij nog een tip voor mij misschien ? 

Liefs,

Geef een reactie