Mijn eerste stappen naar een gezonder leven

Zo’n 3 jaar geleden ben ik begonnen met mijn levenswijze aan te passen naar een gezondere lifestyle. Stiekem ben ik al jaaaaaren bezig (maar dat vertel ik nog wel een keer) 3 jaar geleden ben ik in ieder geval beter begonnen, te starten met mijn voeding.
Deels omdat ik wou afvallen maar ook om me beter (fitter, energieker) te voelen.
Ik at al jaren veelste weinig! Een fout die velen begaan.. want ja dieeten is toch minder eten. FOUT!! Het is anders eten.. een groot verschil!

Het weinige eten veroorzaakte op den duur oncontroleerbare eetbuien en ik maar raar vinden dat ik niets af viel en juist telkens een beetje aan kwam.

Mijn eetritme vroeger;

Ik ontbeet niet, nam dan om 10 u iets van een mueslireep of ander ‘gezond maar bomvol suiker’ koekje. Om 12.00 u 2 boterhammen, als mijn lijf geluk had om 15u een appel en dan ’s avonds een kleine hollandse prak. De hollandse tafel ( lees: gekookte aardappel, 1 soort groente en een stukje vlees) is niet zo mijn ding. Aardappels, jus en groentes blegh. Geef mij maar pasta’s of rijst mmmm..

Maar helaas ontkom ik er niet helemaal aan.
Laat ik nu namelijk net een dochter hebben die de hollandse prak heerlijk vindt!
En om nu voor allebei elke keer iets aparts te maken vind ik to much, ben niet zo’n keukenprinses. ๐Ÿ™‚

Maar we dwalen af, zoals jullie misschien wel kunnen zien welwat weinig dus.
Dit ging dan een paar dagen ‘goed’ zo.. totdat ik na een dag of 3 a 4 vooral ’s avonds onwijze cravings kreeg naar ongezonde makkelijke voeding. (lees, chips, koek, hartige dingen vooral)
Want ja ’s avonds dan zat ik dus alleen en niemand die mij erop kon betrappen.. jaja nog een openbaring. Stiekeme snoeperd. Aangezien mijn energie ver te zoeken was tegen die tijd, gaf ik (te) gemakkelijk toe.
Nu vind ik dat niet zo raar. Je lichaam heeft geen brandstof meer en dus geen energie na al die dagen op zo weinig te moeten teren.

Komen we dan eindelijk op hoe ik ben begonnen..

Ik heb de app myfitnesspall weer geinstalleerd (vroeger ook al is gebruikt). Een handige app waar je alles invoert/ scant wat je eet en hoeveel. Zo kun je niet alleen je calorieen maar ook je macro nutrienten ( koolhydraten, vetten en eiwitten) bij houden. Deze laatste zijn eigenlijk nog belangrijker dan de calorieen…

Daarna ben ik begonnen met meer te ‘leren’ eten en nee dan heb ik het niet over meer snoep, koek of chips ๐Ÿ˜‰
Een ochtendmens ben ik niet dus ontbijten schoot er nog vaak bij in. Toch maar begonnen met kleine ontbijtjes, omdat ik brood of een cracker al helemaal niet wegkreeg ben ik gestart met een paar hapjes magere kwark. Blegh! Maar met een scheutje diksap ( natuurlijke suikers)& kaneel (goed voor de bloedsuikerspiegel) erdoor ging het wel. Het waren ook maar een paar happen ๐Ÿ˜‰

De klok was/is mijn grootste vriend & vijand.
Ik hield hem goed in de gaten en zette desnoods mijn wekker.
Zodat ik om de 2 a 3 u wat at. Zodat er geen grote gaten meer tussen de maaltijden zou zitten. Hopende dat zo die cravings uit bleven.
’s Ochtend rond 7 a 8uur paar happen magere kwark,
Rond 10u iets lichts, rijstwafel met pindapasta of wat fruit.
Om 12u 2 volkorenboterhammen met bv. kipfilet of dun plakje kaas. Met een glas verse jus of smoothie.
Rond 15/16u at ik dan nog iets kleins (fruit/rauwkost/klein bakje kwark)om het snoepen voor het avondeten tegen te gaan. Vervolgens rond 18u mijn avondmaal.

Koolhydraten iets minderen en proberen meer groente… hoe?! Dat vertel ik je later.. want groente eten brrr…

Als ik dan ’s avonds nog trek had keek ik in myfitnesspall waar er nog ruimte zat soms nam ik dan kwark of een volkoren cracker met een heel dun laagje kruidenboter. Weg chips cravings !

Op den duur was de wekker niet meer nodig en gaf mijn lichaam zelf rond die tijden aan dat het honger kreeg. Luister naar je lichaam.. honger of dorst?!

Ik luister steeds meer naar mijn lichaam maar hou ook de klok nog in de gaten. Want soms kan het er nog bij inschieten en ja hoor daar zijn dan de cravings weer.

Let op wat hier boven staat is niet wat ik nu eet, maar zo ben ik begonnen met een betere en gezondere eetritme en meer eten. Nu eet ik nog steeds om de 2 a 3 uur, maar wel meer als toen en een ontbijt dat gaat er nu wel in! ๐Ÿ™‚

Eet jij wel genoeg en hoe is jouw ritme ? ook om de 2 a 3 uur of totaal anders??
Ik ben benieuwd ๐Ÿ™‚

Liefs,

Geef een reactie