Vakantiekilo’s beperken

Nu denk je vast vakantiekilo’s beperken ? Hoe dan ! Ik ga naar een all-in, hele dag eten. Maar het kan echt, waar je ook zit ! Ik ga je helpen. 

Eindelijk is daar dan je lang verwachte vakantie!
Even niks moeten, niksen mag. Heerlijk ! En je hebt het verdiend, dus geniet ervan. 
Maar misschien schiet je al in de stress en denk je wel ja mooi dat niks moeten, niksen mag. Maar ik wil niet alle afgevallen kilo’s er weer aan eten! Dus ik moet opletten, ik moet sporten.  STOP ! 

Ga jij jezelf werkelijk nog allemaal zware restricties opleggen tijdens je vakantie ? Door het woordje moeten, wordt de druk steeds groter. Dat willen we juist niet ! Ik ben van mening dat je jezelf best ‘iets’ vrijer mag laten. En dan zeg ik bewust ‘iets’ ! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je alles gaat eten wat los en vast zit.  Ook betekent vakantie vaak dat je minder aan sporten toekomt. En tel je het alles eten + niet sporten bij elkaar, ja dan kom je  met heel wat kilo’s terug. En dan heb ik het niet over kilo’s in je koffer 😉 

Hoe kun je nu voorkomen dat je niet te veel kilo’s aankomt en tegelijkertijd toch kan genieten tijdens je vakantie ? 

Hier mijn 7 tips voor jou; 

1. Probeer 3 hoofdmaaltijden te hanteren. 
Ontbijt, lunch en diner. Zo voorkom je dat je niet de hele dag gaat zitten eten en ongemerkt dus veelsteveel binnen krijgt.

2. Eet voldoende eiwitten. 
Bijv. kwark/yoghurt als ontbijt, bij de lunch een ei of omelet of bijv kip. Diner een lekker stukje biefstuk. Eiwitten zorgen o.a. voor een langer verzadigd gevoel.

3. Drink voldoende water 
Soms vergeten we te drinken of drinken meer frisdrank waardoor je eigenlijk nog meer dorst krijgt. Soms kunnen we dorst verwarren met hongergevoel en gaan we ongewild eten. Dus drink voldoende water. 2 a 3 ltr per dag.

4. Kies bewust
Trek in een ijsje ? Ga dan niet iedere keer naar die lekkere ijssalon, maar kies voor een waterijsje. Ook in een restaurant of all-in resort kun je bewuste keuzes maken. Je hoeft echt niet iedere ochtend al die croissants en chocoladebroodjes te eten. Kies bijv. voor fruit en/of yoghurt. Of als lunch een heerlijke salade met kip ipv patat met hamburger.  Ga je bbq-en ? Zet er dan een lekkere salade bij of bijv een watermeloen. Zo voorkom je dat je alleen brood & vlees zit te eten. 

5. Matig alcoholgebruik.
Hier een daar een glaasje kan best, maar moet je nu percee die hele fles op 1 avond leeg. Of bij een cocktailbar iedere dag cocktails halen zodat je einde van de week in ieder geval kan zeggen dat je ze allemaal hebt gehad 😉 ? Alcohol zijn loze calorieën en zeker cocktails zitten bomvol (suikers)  ! Daarbij gaat een gezellig glaasje al snel gepaard met wat overheerlijke (ongezonde) snacks. Je kunt er dus voor kiezen om af en toe een cocktail te nemen of nog beter een light alcohol drankje, (wodka- 7up light bv) of een biertje/wijntje. 

6. Blijf bewegen. 
Ook al is het heerlijk om bij het zwembad te liggen, trek eens wat baantjes in het zwembad. Een paar x per dag scheelt al, en je bent gelijk weer wat afgekoeld 😉 Of maak een heerlijke strandwandeling, doe mee aan een actieve excursie. Huur eens een fiets en ontdek de omgeving. Misschien heeft jouw vakantieadres wel een gym, duik hier dan eens in. Bijvoorbeeld lekker ’s ochtends voor je flaneert bij het zwembad. Ook zijn er ook veel filmpjes op YouTube te vinden met workouts die je zo op je kamer zou kunnen doen, en hiervoor heb je vaak niets nodig behalve jezelf. 

7. Geniet ! 
Een hele belangrijke, want kies jij voor die lekkere cocktail, die lekkere snack of even niets. Geniet er dan ook van ! Geen schuldgevoel, maar geniet van dat lekkers. Je hebt het verdiend ! Je hebt er bewust voor gekozen, dus geniet hiervan! 

Door deze tips te hanteren, beperk je die vakantiekilo’s en kun je toch heerlijk genieten van je welverdiende vakantie ! 

Fijne vakantie ! 

P.s. ben je weer terug en wil je weer back on track komen ? Lees dan deze tips 

Liefs,

Geef een reactie