Waarom calorieen tellen alleen niet genoeg is

Waarom calorieen tellen alleen niet genoeg is ?

In mijn blog vertelde ik dat ik erachter kwam dat alleen calorieen tellen niet genoeg was.
Maar dat het ook m.n. gaat om de voedingsstoffen (macronutrienten) koolhydraten, eiwitten en vetten.

Waarom ?

Afhankelijk van wat je doel is; afvallen, spieropbouw, of gewoon hetzelfde blijven.
Afhankelijk van hoeveel je beweegt; zittend beroep/zwaar beroep? Sport je veel? Hoe vaak en wat doe je voor sport ?Zelfs je leeftijd speelt een rol.

Van al deze factoren is afhankelijk wat jouw lichaam nodig heeft om zich zelf te onderhouden/ op te bouwen. Te herstellen na een intensieve training bijvoorbeeld.  Om jouw de kacht en energie te kunnen geven voor je dagelijkse functioneren.

Zo zijn;

Koolhydraten nodig om energie te leveren, vooral voor onze hersenen en rode bloedcellen. Zij zijn afhankelijk van koolhydraten (suikers) hier krijgen zij hun energie van. Zit je te laag zul je merken dat je sneller je concentratie kwijt bent, moe, futloos, vergeetachtig bent.

Eiwitten zijn nodig voor celopbouw, het meeste van ons spierweefsel maar ook voor andere lichaamscellen. Wellicht wel gehoord dat m.n. krachtsporters  hoog in hun eiwitten zitten om zo hun spieren sneller te laten herstellen om door te kunnen trainen en te groeien.

Vetten (gezonde) om ons energie te leveren, ze beschermen ons en helpen bij het leveren van de vitamines A,D,E,K . Die in vet oplosbaar zijn.

Als je alleen calorieen telt en verder niet kijkt, kan het goed zijn dat je (zoals ik) laag in calorieen zit en netjes onder je calorieendoel blijft.
Maar heel hoog in je koolhydraten zit (ongeacht of dit snelle of langzame zijn), zit je te hoog in je koolhydraten.
Neem je dus meer op dan je lichaam nodig heeft, dan worden deze suikers opgeslagen.
Je zal dus niet heel veel afvallen als dit je uiteindelijke doel is.

Of misschien denk je heel gezond elke dag een flinke hand noten te eten, want dat heb je wellicht gehoord dat dit gezond is. Maar het kan zomaar zo zijn dat je hierdoor gedurende dag te veel vet binnen krijgt, ook dan zul je niet afvallen.

Het is belangrijk de juiste balans te vinden tussen deze 3 macro nutrienten afhankelijk van jouw doel (afvallen,aankomen, spieropbouw, spierbehoud) en jouw beweging.  Er zijn wat standaard verhoudingen hiervoor, maar het blijft dan zoeken wat bij jou past. Wat voor jouw vriend/vriendin werkt hoeft dus helemaal niet voor jou te werken. Ook al sport je hetzelfde, ben je even oud.
Elk lichaam is anders en elk lichaam reageert anders.

Met de standaard principes kun je in ieder geval beginnen om zo te zoeken naar dat voedingspatroon wat voor jou werkt.

En dan heb ik het nu alleen nog maar even kort over de macronutrienten. Daarnaast zijn uiteraard ook de vitamines & mineralen ontzettend belangrijk.

Kortom; Nee alleen calorieen tellen is niet genoeg om daar te komen wat jouw doel is.

Wil je hier meer over weten ? Let me know!

Liefs,

Geef een reactie