Kiwi’s

Kiwi’s 

Nu er weer een  griepepidemie ronddwaalt in Nederland en ook ik inmiddels geraakt ben door de hoest en geproest & gesnotter. Bracht dit mij op een idee, want op dit soort momenten grijp ik altijd weer meer naar de kiwi’s.

Waarom ? Omdat ik merk dat ik er dan toch sneller doorheen en vanaf geraak.

Maar hoe komt dit nou ?

Kiwi’s zijn gezond, supergezond zelfs!

Ze zijn onder andere rijk aan Vitamine C, B, E en K.

Door de hoeveelheid Vitamine C draagt het eten van kiwi’s bij aan een goede weerstand. Zo bevatten kiwi’s meer vitamine C dan een sinaasappel of wel 3 citroenen. Met 1 kiwi per dag zit je al gelijk goed aan je dagelijkse behoefte aan vitamine C.

Daarnaast zijn deze groene vriendjes vezelrijk en die vezels zorgen weer voor een goede spijsvertering. Ook zijn ze rijk aan antioxidanten, zoals de eerder genoemde Vit. C, polyfenol en luteïne. Deze beschermen het menselijk lichaam tegen schadelijke stoffen. Zoals die vervelende griepbacterien. 😉

En alsof dit nog niet genoeg was, bevatten deze gezonde vriendjes weinig Calorieën, perfect dus als je wilt afvallen !

Per 100gr slechts 80 kcal. ( 2  groene kiwi’s = ongeveer 90 kcal) Dus reken maar uit 😉

Overige macronutriënten per 100gr (groene)kiwi= 0,9 gr Eiwit, 12,2 gr Koolhydraten, 0,8 gr Vet.

Perfect als ontbijt

Waarom ?

Door de unieke samenstelling van de vezels. Deze zorgen er voor dat je bloedsuikerspiegel redelijk stabiel blijft.

Hierdoor wordt je minder snel moe en neig je minder snel naar zoete tussendoortjes tussen de maaltijden door. 

De kiwivezels zijn hoog vochtvasthoudend.  Ze absorberen het water en zwellen als het ware op en worden gelachtig.

De suikers uit je overige voedingsstoffen moeten dan door deze gel heen, wat het iets lastiger maakt en dus kunnen ze langzamer opgenomen worden. 

Groen vs Geel

Persoonlijk vind ik de groene kiwi het lekkerst, maar  vind je de groene kiwi bijvoorbeeld te zuur, dan is er de gele kiwi !

Deze is een stuk zoeter dan de groene variant, maar zeker niet slechter !

Ook deze zit bomvol vitamines (zelfs nog iets meer Vit. C dan de groene ) ook qua vezels en calorieën (79 kcal per 100 gr) scoort dit superfruit hoog.  Ze zijn een stuk zachter dan de groene, waardoor ze wel iets korter te bewaren zijn.

Schil

Wist jij al dat je schil van de kiwi kunt opeten ?

Al lijkt me het idee niets, het kan echt. De schil zit boordevol vezels.  Als je de haartjes eraf borstelt en de kiwi wast dan smaakt het lekkerder. Heb jij dit al eens geprobeerd ??

Bewaren

Een kiwi kun je vaak na aanschaf nog zo’n 2 weken in de koelkast bewaren. Is hij nog niet heel rijp ? Dan kun je ze het beste bij andere fruitsoorten leggen. Dit versnelt namelijk het rijpingsproces. Zoals gezegd de groen kiwi is wat harder en langer te bewaren dan de gele.

Invriezen

Een kiwi kun je invriezen, echter zou ik ze erna niet zo op eten. Maar ze kunnen zo prima gebruikt worden door bv. een smoothie.

Nu ben ik benieuwd ! Hoe vaak eet jij een kiwi ?

En ben jij voorstander van de groene of de gele ? 🙂

 

Liefs,

Geef een reactie