Rijst

Rijst zie je vaak terug komen in diverse dieeten. Fanatieke sporters eten haast niet anders. En vaak wordt dan ook de zilvervliesrijst als beste aangeprijst. Maar waarom nu eigenlijk zilvervliesrijst ?
Er zijn zovelen soorten ! 

 

Tijd voor een onderzoekje ! 

Wat is nu het verschil tussen de soorten ; 

– Basmati rijst ; langkorrelig
– Gele rijst; wilde rijst gekleurd met saffraan & curcuma
– Notenrijst; witte rijst met noten & wilde rijst
– Witte rijst ; binnenste van de rijstkorrel
– Zilvervliesrijst; volkoren rijst, gehele korrel met kiem & zemelen
– Wilde rijst; graszaad 

Voedingswaarden per 100 gr. ( rauw) 

 

  Gele  Pandan Basmati Noten Witte Zilvervlies
Kcal 336 352 355 385 352 342
Eiwit  7,6 7,6 8,8 7,8 7 8,8
Vet 0 1,1 0,5 15,1 1 2,5
Vezels 4 1,1 1,6 5,7 1,3 6,2
Koolhydr 74,5 77,3 78 51,5 78 68
waarvan suiker 0 0,1 0 5,2 0 0,4

 

Zo alles naast elkaar zie je goed het verschil tussen de diverse soorten. En misschien zie je ook gelijk waarom het zo in trek is onder de sporters en afvallers. Laag in koolhydraten & calorieen. Hoog in eiwitten en vezels.
Vezels zorgen o.a. voor een langer verzadigd gevoel en zijn goed voor de spijsvertering & bloedsuikerspiegel. Genoeg voedingsvezels zorgen nl. voor een lagere piek in de bloedsuikerspiegel. Zo voorkom je de grote pieken en de daarbij horende dalen, waarin we vaak moeier zijn en sneller geneigd zijn om te gaan snaaien.  
De zilvervliesrijst is iets vetter dan bijv. witte rijst dit komt door het vliesje wat om de rijstkorrel zit. De notenrijst heeft het hoogste gehalte vet, veroorzaakt door de noten die er in zitten.

Als handleiding bij het koken kun je aanhouden ;
100 gr ongekookte rijst = 295 gr gekookte rijst ( x 2.95)
100 gr gekookte rijst = 34 gr ongekookt ( x 0.34)

Nu eet haast niemand 295 gram gekookte rijst in ene keer weg, dat maakt dus dat de verschillen wel iets kleiner worden. Gezien het schema op 100 gr ongekookte rijst hiervoven. 
Zilvervliesrijst heeft zeker wel de voorkeur t.o.v. witte rijst als je wilt afvallen. 
Maar af en toe eens afwisselen met een andere rijst zoals bijv. basmati, pandan of gele rijst zorgt ervoor dat je meer afwisseling in je eetpatroon krijgt en het geheel wat minder saai wordt. Want om nu elke dag zilvervliesrijst te gaan eten, dat wordt je wel een keer zat. Wie eet er nu elke dag hetzelfde ? Waarom zou je ? 

Eten tijdens het afvallen hoeft geen straf te zijn en ook niet saai.
Dus wissel eens af en hou het leuk voor jezelf. 
Ken jij de andere rijsten al ? 

Liefs,  

 

Geef een reactie