Zoete aardappel Vs. gewone

Aardappels

Ze zijn er in vele soorten en maten. En nog steeds houden mensen vol dat de zoete aardappel vele malen gezonder is dan de gewone aardappel. Maar is dat ook echt zo ?

Tijd dus om dit eens nader te onderzoeken en als je een beetje gaat googlen zie je al vele keren terugkomen dat dit niet het geval is. Er zit eigenlijk haast geen verschil in de gewone aardappel en zoete aardappelen. Al is het wel de smaak.

Ga je dan verder kijken naar de voedingswaarde dan zie je onderstaande:

      Kcal Eiwit (gr) Koolhydr Vet Vezels
Aardappel (rauw) 100gr 88 2 19 0 1,8
Aardappel (gekookt) 100gr 83 1,9 17,3 0,3 1,6
Zoete aardappel (rauw) 100gr 98 1,2 21,3 0,3 2,4
Zoete aardappel (gekookt) 100gr 94 1,1 20,5 0,3 2,3

 

Het imago dat de zoete aardappel (bataat) minder koolhydraten zou hebben is dus niet zo. Een zoete aardappel heeft er zelf ietsje meer, ook iets meer voedingsvezels en bevat daarnaast ietsje minder eiwit. Maar de verschillen zijn eigenlijk minimaal.

Ga je dan een stapje verder en ga je kijken bij de vitamine en mineralen zie je ook hier wederom kleine verschillen.  Bij 100 gr.

  Aardappel (rauw) Bataat ( rauw)
Natrium 2 40
Kalium 450 370
Calcium 6 24
Fosfor 60 50
Magnesium 22 18
Ijzer 0,5 0,7
Zink 0,37 0,3
Jodium 2,5 2
Vit.C 14 23

Kortom; eigenlijk maakt het niet uit welke je neemt. Het is meer de smaak die bij sommige de doorslag zal geven.

Zelf ben ik geen groot aardappelfan, ik kies dan ook af en toe voor aardappel puur voor de afwisseling. Want ja ook pasta en/of rijst kan af en toe saai zijn.

Zoete aardappel gekookt vind ik dan weer niet zo lekker, maar ik heb wel een heel lekker en makkelijk recept voor zoete aardappelblokjes uit de airfryer.

Een heerlijk gemakkelijke variatie en fijne afwisseling. Lekker met een stukje vlees en groente. Wij zijn fan !

Ga jij ze proberen ??


Liefs,

 

Geef een reactie