Bij de eerste lock down merkte ik het al, maar toen was het nog mooier weer, dus deden we gauw al meer aan beweging en gewoon buiten genieten. Ook mocht buiten sporten nog, hoe heerlijk was dat ! Net voor deze lock down was ik weer heerlijk aan het kickboksen gegaan, mijn oude liefde! Hoe erg had ik dat gemist! Helaas was het maar van korte duur, want alles ging weer dicht. Nu ook niet buiten sporten, helemaal niks. 

Ik merk zelf dat ik aardig vast geroest, lichamelijk en geestelijk, ook mijn energie is lager, eigenlijk minder honger en doordat ik vergeet te eten krijg ik dan weer meer trek in zoetigheid of andere ongezonde makkelijke dingen. Daar wordt ik op den duur weer minder blij van en voel ik me ronduit blegh!
Oftewel de oude vicieuze cirkel waarin je niet veel verder komt, tijd voor actie dus! 

Want ja dat is wat sporten met je doet, het zet je verbranding aan het werk, zorgt voor een goed humeur, goede conditie, zorgt er bij mij voor dat ik beter eet, me beter voel lichamelijk en geestelijk. Herken jij dit ?

Nu probeerde ik eerst om te gaan hardlopen, maar het omkleden hield mij vaak tegen en daarbij kreeg ik geregeld last van mijn schenen en knie. Toch merk ik aan alles dat ik gewoon even buiten wil zijn, skeeleren vind ik nu nog iets te gevaarlijk met die vele wind, natte bladeren en natte grond dus wat dan !? Fietsen of wandelen ! Waarbij de laatste tijd wandelen momenteel mijn voorkeur heeft.. 

Waarom wandelen ? 
Hieronder 10 redenen waarom wandelen goed is voor je; 

1.  Je hebt er weinig voor nodig, je hoeft je er niet speciaal voor om te kleden, goede schoenen aan en gaan. Bij een normale wandeling, met goede schoenen is er weinig risico op blessures

2.  Je bent heerlijk buiten, frisse lucht doet wonderen voor lichaam & geest. Heb je daarnaast ook last van huiselijke allergiën, dan is het extra goed om de buitenlucht op te zoeken.

3. Stevig doorstappen is goed voor je conditie en de lijn.
Als je gemiddeld een stevig tempo van ongeveer 6 kilometer per uur wandelt, zal je tussen de 5 en de 8 calorieën per minuut verbranden, afhankelijk van je gewicht en lengte. Concreet verbrand je dus ongeveer 280 calorieën, wanneer je 45 minuten wandelt. Je zult ongeveer 7000 calorieën moeten verbranden om 1 kg lichaamsvet te verbranden. Dus wandel je elke dag 45 minuten goed door en verander je niet zoveel aan je voeding, dan weeg je na 25 dagen 1 kilo minder 🙂 (niet aan-eten dus) en eet je er naast dus gezonder kun je zelfs nog meer afvallen he 😉 

4. Wandelen is een mooie manier om op een rustig tempo een goede conditie op te bouwen. Heb je helemaal geen fysieke conditie? Dan begin je gewoon rustig aan, met een wandeling van 30 minuten over vlak terrein. Doe dit in het begin 2 à 3 x per week en bouw langzaam de duur als de frequentie van je wandelingen op.
Door telkens wat langer en vaker te wandelen, vergroot je het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen. Je uithoudingsvermogen en conditie zal zelfs na de eerste week al een positieve boost krijgen.

5.  Daarbij verhoogt wandelen je weerstand, en dát! kunnen we nu net wel goed gebruiken in deze  coronatijd.

6.  Wandelen heeft een gunstige invloed op de conditie van je hart- en bloedvaten. Je verlaagt zowel je bloeddruk als de slechte cholesterol, waardoor het risico op hartproblemen al afneemt vanaf 1 stevige wandeling per week.

7. Wandelen is  goed voor je spieren en botten. Vaak wandelen is gunstig voor je kraakbeen, weinig beweging leidt namelijk tot verdunning van het kraakbeen en dit kan weer problemen met je gewrichten tot gevolg hebben. Vaak wandelen zorgt voor sterk kraakbeen, sterke botten en sterke spieren.


8.  Wandelen heeft ook nog eens een goed effect op je geheugen. Je hersens blijven actief en dit kan leiden tot een vermindering van de kans op Alzheimer. 

9. Wandelen heeft een ontzettend positief effect op ons humeur. Dus heb je wel eens last van onprettige gevoelens, of ben je depressief of angstig? Met wandelen maak je namelijk serotonine aan. Serotonine wordt ook wel het geluk hormoon genoemd. Het wordt aangemaakt wanneer je in beweging bent en/of mooie dingen aanschouwt. De combinatie natuur en beweging zijn in deze gevallen dus ideaal. Tijdens het wandelen geniet ik dan ook dubbel en dwars van de omgeving, de diertjes, de natuur en de rust om mij heen. (nope zelfs geen muziek in de oren 😉 ) Daarbij zie je telkens wel weer iets anders, ook al zou je hetzelfde rondje lopen. Geen enkel rondje is hetzelfde. 

10. Wandelen stimuleert je dag & nachtritme. Door meer in de buitenlucht te zijn i.p.v. binnen in het kunstmatige licht,  voelt je lichaam vanzelf aan wanneer het donker wordt en je moe wordt. De beweging zorgt daarnaast ook voor een voldaan en rustig gevoel, wat er uiteindelijk voor zorgt dat je een betere nachtrust zal ervaren. 

Kortom ! Een heleboel redenen waarom wandelen goed is voor je.
Dus doe je mee ?!
Wandel deze lock down door, voel de voordelen en stay safe & healthy ! 

Liefs,